7 Μαΐου 2010

Λιμάνι Αστακού

Μέσα στο γενικό χαμό και την απαισιοδοξία του τελευταίου 7μήνου, πέρασε στα ψιλά μια είδηση - συμφωνία για το λιμάνι του Αστακού, με πολλά οφέλη για την τοπική κοινωνία αλλά και την Ελλάδα.
ΑΝ τελικά ευοδωθεί, το σημαντικότερο κατ' εμέ θα είναι οι 1500 θέσεις εργασίας σε έναν αποβιομηχανοποιημένο νομό.

«Σημαντική συμφωνία πολλαπλού οφέλους για την Ελλάδα» χαρακτηρίζεται το Μνημόνιο Στρατηγικής Σημασίας για το αναπτυξιακό έργο που αφορά στο ενεργειακό κέντρο Αστακού Αιτωλοακαρνανίας και υπέγραψαν σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου ο υφυπουργός Εξωτερικών Σπύρος Κουβέλης και ο υπουργός Επικρατείας για την Ενέργεια και τη Βιομηχανία του Κατάρ Dr.Mohammed Saleh Al Sada.

Και αυτό διότι στη δύσκολη οικονομική συγκυρία για την χώρα μας, μία επένδυση που υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ, δεν μπορεί παρά να είναι σημαντική, ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς, ότι το εν λόγω ποσό αναλογεί στο 145% των συνολικών επενδύσεων που έγιναν στην χώρα μας κατά τη διάρκεια ολόκληρου του 2009. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επένδυση θα γίνει από την εταιρεία Qatar Petroleum International – QPI, επενδυτικό βραχίονα ουσιαστικά της κρατικής εταιρείας πετρελαίου και φυσικού αερίου του Κατάρ. Ελληνικός εταίρος του έργου είναι η ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ Αστακού, ιδιοκτήτες της οποίας είναι οι τράπεζες Alpha Bank, Πειραιώς και Εμπορική.

Πέραν του αυτονόητου δημοσιονομικού οφέλους για την χώρα, από τα φορολογικά κυρίως έσοδα που θα αποφέρει στο κράτος, η επένδυση αναμένεται -σύμφωνα με το υπουργείο Εξωτερικών- να δημιουργήσει 1500 θέσεις εργασίας και να αναδείξει το λιμάνι του Αστακού σε κόμβο μεγάλης στρατηγικής και αναπτυξιακής σημασίας. Το παραγόμενο ηλεκτρικό ρεύμα θα διοχετεύεται κατά 70% στο ιταλικό δίκτυο και κατά 30% στο ελληνικό δίκτυο του Αχελώου, ενώ παράλληλα θα δημιουργηθεί σταθμός επαναεριοποίησης και αποθήκευσης του υγροποιημένου πετρελαϊκού αερίου, δυναμικότητας επτά δις κυβικών μέτρων. Ολόκληρο το έργο άλλωστε, εντάσσεται στο πλαίσιο της πράσινης ανάπτυξης και του σεβασμού του περιβάλλοντος (το ποσοστό απορρόφησης του διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται ότι θα φτάνει το 80%, ενώ προβλέπεται παράλληλη παραγωγή βιοκαυσίμων από την αξιοποίησή του) παρέχοντας οικονομικό, αναπτυξιακό, αλλά και ενεργειακό και περιβαλλοντικό όφελος στη χώρα.




Αμέσως μετά την υπογραφή του μνημονίου από τις δύο πλευρές, ο Έλληνας υφυπουργός Εξωτερικών Σπύρος Κουβέλης σημείωσε ότι οι η συμφωνία που επικυρώθηκε σήμερα, ξεκίνησε ουσιαστικά, με την μορφή κάποιων πρώτων συζητήσεων τον Ιανουάριο, όταν ταξίδεψε ο ίδιος στο Κατάρ, ενώ εξέφρασε την πεποίθησή του ότι η συμφωνία αυτή θα αποτελέσει το πρώτο βήμα μιας στενής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Κατάρ σε επίπεδο επενδύσεων στη χώρα μας. «Σε μια περίοδο που η ελληνική οικονομία χρειάζεται να κάνει γρήγορα βήματα προς την ανάπτυξη και την προσέλκυση επενδύσεων, τέτοιες συμφωνίες αποτελούν την καλύτερη χειροπιαστή απάντηση στο φάντασμα της ύφεσης», δήλωσε ο κ.Κουβέλης.

Εκτός από την τριπλή ενεργειακή επένδυση που σχεδιάζουν οι Άραβες από το Κατάρ στον Αστακό (μονάδα ηλεκτρισμού, τερματικός σταθμός υγροποιημένου αερίου και μονάδα βιοκαυσίμων), στόχος τους είναι η αγορά και του ίδιου του λιμανιού!

Για το σκοπό αυτό είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν 200 εκατ. ευρώ, από τα 3 δισ. ευρώ της συνολικής επένδυσης. Το στοιχείο λοιπόν που δεν έχει ακόμη ανακοινώσει η κυβέρνηση είναι ότι η κρατική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου του Κατάρ, η Qatar Petroleum International (QPI), που ηγείται του επενδυτικού σχήματος, εκτός από τις παραπάνω επενδύσεις, ενδιαφέρεται να αποκτήσει και το λιμάνι του Αστακού από τις τράπεζες Alpha Bank, Πειραιώς και Εμπορική, στις οποίες και ανήκει.

Η εγκατάσταση της ΝΑΒΙΠΕ του Αστακού Αιτωλοακαρνανίας είναι η μοναδική Ναυτική και Βιομηχανική Περιοχή στην Ελλάδα με δικό της λιμάνι πολλαπλών χρήσεων, και η απόκτησή της εξασφαλίζει στο Κατάρ ένα σημαντικό σημείο εισόδου σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάτι που σήμερα δεν διαθέτει. Το σημείο αυτό λοιπόν της εισόδου στην Ε.Ε. για το αραβικό εμιράτο μπορεί να είναι η Ελλάδα, γεγονός που εξασφαλίζει στη χώρα μας ένα σημαντικό οικονομικό, αναπτυξιακό και ενεργειακό όφελος, αναβαθμίζοντας γενικότερα το γεωστρατηγικό μας ρόλο. «Μια τέτοια συνεργασία είναι αμοιβαία επωφελής», όπως άλλωστε ανέφερε η ανακοίνωση της περασμένης Κυριακής από το υπουργείο Επικρατείας, χωρίς ωστόσο να κάνει νύξη στο μελλοντικό ιδιοκτησιακό καθεστώς του λιμανιού. Σύμφωνα ωστόσο με τις πληροφορίες, για να αλλάξει χέρια το λιμάνι έχουν προβλεφθεί 200 περίπου εκατ. ευρώ από το συνολικό μέγεθος της επένδυσης ύψους 3 δισ. ευρώ.

Έτοιμο τη διετία 2013-2014

Το τριπλό αυτό έργο στον Αστακό αναμένεται να ολοκληρωθεί στη διετία 2013-2014, και θα περιλαμβάνει από τερματικό σταθμό υγροποιημένου αερίου - μια δεύτερη "Ρεβυθούσα" αλλά χωρητικότητας 6,5 δισ. κυβικών μέτρων, πολύ μεγαλύτερη δηλαδή της σημερινής- μια μονάδα ηλεκτρισμού 1.000 μεγαβάτ που θα εξάγει το 70% του ρεύματος στην Ιταλία, μέχρι θερμοκήπια φυκιών μεγάλης κλίμακας για τη παραγωγή βιοκαυσίμων, που θα δώσουν δουλειά σε 1.000 περίπου άτομα. Η διαδικασία αδειοδότησης του όλου έργου ξεκινά άμεσα, θα γίνει υπό την επίβλεψη της υπ. Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη, και η έναρξη των εργασιών υπολογίζεται το 2011. Για τη μεν μονάδα ηλεκτρισμού, η έναρξη λειτουργίας της τοποθετείται στο β' τρίμηνο του 2013 (οπότε ξεκινά και η καλλιέργεια των φυκιών, αφού θα "τρέφονται" με το παραγόμενο CO2), ενώ για το τερματικό σταθμό στο β' εξάμηνο του 2014.

Πηγές : reporter.gr και Ο ΑΣΤΑΚΟΣ ΣΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ ΤΟΝ ΠΑΤΟ